Umowa o pracę - co warto wiedzieć?


Umowę o pracę można zawrzeć na:

  • okres próbny do 3 miesięcy,
  • czas określony do 33 miesięcy, nie więcej niż 3 umowy;
  • czas nieokreślony. 



Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, a jeśli pracodawca tego nie zrobił, powinien przed przystąpieniem do pracy potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.


Wypowiedzieć może ją każda ze stron: 

  • z zachowaniem okresu wypowiedzenia,
  • za porozumieniem stron;
  • pracownik i pracodawca mogą rozwiązać umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia w szczególnych sytuacjach (np. takich jak ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracodawcy lub pracownika). 


Umowa może też wygasnąć na skutek śmierci, lub rozwiązać się z okresem na który została zawarta. 


Okresy wypowiedzeń wynoszą odpowiednio:

  • 3 dni robocze dla umowy na okres próbny nieprzekraczający 2 tygodni;
  • 1 tydzień, jeżeli umowa na okres próbny zawarta jest na okres dłuższy niż 2 tygodnie;
  • 2 tygodnie dla umowy na okres próbny zawartej na 3 miesiące.
  • 2 tygodnie, jeżeli okres zatrudnienia nie przekracza 6 miesięcy;
  • 1 miesiąc, gdy okres zatrudnienia wynosi więcej niż 6 miesięcy, a mniej niż 3 lata;
  • 3 miesiące, przy okresie zatrudnienia minimum 3 letnim. 


Umowę na czas określony można zawrzeć na czas maksymalnie 33 miesięcy. 


Limitu 3 umów oraz 33 miesięcy nie stosujemy do umów zawartych na czas określony:

  1. W celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy; 
  2. W celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym;
  3. W celu wykonywania pracy przez okres kadencji; 
  4. W przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie;

- jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy.




Potrzebujesz wsparcia w zakresie prawa pracy i HR?